fbpx

Nejúspěšnější pohár Jeseníků v historii

Poslední dubnový čtvrtek se opět po roce, v odpoledních hodinách, začali na šumperské letiště sjíždět soutěžící na další ročník již tradiční plachtařské soutěže Jarní pohár Jeseníků, tentokráte již dvanáctý. Po osmé hodině večerní byla zahájena úvodní porada organizátorů a soutěžících. Vzhledem k tomu, že na letišti ještě nebyli zdaleka všichni soutěžící, byla tato porada poměrně krátká a po vyjasnění a upravení shodných soutěžních čísel a vylosování pořadí na gridu, byla brzy ukončena a nezbylo tedy než se přesunout na kartágo, kde už bylo připraveno úvodní pohoštění pro závodníky.
V pátek jsme se probudili do krásného a mrazivého rána, předpověď počasí byla velmi optimistická a proto jsme první den vypsali dlouhé soutěžní úlohy pro obě třídy, pro klubovou třídu to bylo 353 km a pro kombi třídu 505 km. Jak už to na prvním soutěžním dni bývá, nebylo vše tak bezproblémové jak jsme zvyklí, a jak soutěžící tak i organizátoři měli se zahájením vzletů v 11 hodin drobné problémy, které se ale v dalších dnech již neopakovaly. Po ukončení startů se na letišti provoz uklidnil a nezbývalo než čekat, jak se soutěžícím bude na trati dařit. Chvíli před čtvrtou hodinou se nebe nad letištěm zaplnilo prvními závodníky. Nakonec se ukázalo, že trať obletěli téměř všichni, byla to tedy první platná pětistovka v celé historii Jarního poháru, i když jen pro kombi třídu.
Následující den byl téměř stejný jako předchozí, a proto byly opět vypsány hodnotné úlohy a to 344 pro klubovou třídu a 509 pro kombi. Stejně jako první soutěžní den jsme zahájili soutěžní vzlety v 11 hodin a i soutěžícím se dařilo podobně jako včera. Zpátky domů se vrátili téměř všichni soutěžící a podle spokojených výrazů se dalo soudit že to bylo opět pěkné svezení. Jeden soutěžící situaci ohodnotil slovy “i kdyby se už letos neletělo, tak za ty dvě pětikila stálo za to přijet”. Večer jsme skvěle zahájené závody probrali u topinek s masovou směsí na kartágu, které připravili místní mistři kuchyně.
V neděli už předpověď nebyla tak dobrá jako první dva dny a i z toho důvodu byla naplánovaná rychlostní úloha přes určené prostory, tentokrát s minimálním časem na trati 2:30. Vzlety jsme zahájili již tradičně v 11 hodin a soutěžící se po vypnutí zdržovali v okolí letiště. Po otevření soutěžní pásky se vydali na trať. Chvíli po jejím otevření se kumuly směrem k prvnímu prostoru začaly rozpadat a my jsme s lehkou nervozitou očekávali jak se závodníci s touto komplikací poperou. S postupujícím časem začaly přicházet zprávy o přistání do terénu, na letiště se vraceli soutěžící bez obletu, ale po druhé hodině odpolední se objevili i první soutěžící, kteří trať úspěšně obletěli. Po sečtení výsledků se ukázalo, že trať obletěla přibližně polovina startovního pole.
Další den nám opět dával i přes další zhoršení počasí naději na další disciplínu. Bohužel nám ale nepřálo a po dvou vzletech chrousta a jeho brzkém přistání jsme dnešní den zrušili.
V úterý se podařilo dohodnout tradiční exkurzi v pivovaru Litovel, kam jsme vyrazili po dopoledním briefingu. Celý den jsme si krásně užili prohlídkou samotného města a hlavně krásného pivovaru s výbornou exkurzí a ochutnávkou.
Další den se situace nelepšila a byl opět vyhlášen neletový den, vzhledem k předpovědi jsme sbírali síly na další dny.
Ve čtvrtek to opět vypadalo na další disciplínu, bohužel se den vyvinul téměř stejně jako v pondělí a po pár krátkých přeháňkách, během kterých jsme na gridu zmokli jsme soutěžní den zrušili. Někteří závodníci si pak polétali mimo soutěž v odpoledních hodinách. Večer jsme se sešli na kartágu abychom opekli špekáčky a vymysleli taktiku na další den, protože předpověď vypadala naprosto úžasně. Se stoupající náladou a po přepočítání modelů se i soutěžící z klubové třídy začali dožadovat pětistovky.
Ráno jsme se plni optimismu probudili do krásného dne a i vzhledem k optimistické náladě meteorologa jsme celý kolotoč příprav posunuli o hodinu dříve. Na briefingu byly vyhlášeny krásné soutěžní úlohy, pro klubovou třídu 504 km a pro kombi třídu 603 km. Soutěžní vzlety jsme po půlhodinovém odkladu zahájili o půl jedenácté a po necelé hodině se startovní pole vydalo na dnešní dlouhé tratě. V průběhu dne začaly opět chodit zprávy o přistání do terénu či na jiná letiště. Někteří se vrátili bez obletu, ale nakonec se kolem páté hodiny odpolední objevili i první soutěžící s úspěšným obletem. Tratě nakonec úspěšně obletěla přibližně polovina startovního pole, což byl naprostý úspěch a byl to v celé historii plachtařských soutěží vůbec den s nejdelší platnou disciplínou.
Poslední soutěžní ráno bylo počasí podobně optimistické jako minulý den, ale vzhledem k večerní závěrečné párty byly tratě zkráceny na 305 km pro klubovou třídu a 411 pro kombi třídu. Vzlety jsme zahájili opět v 11 hodin tradičně klubovou třídou, po které následuje kombi. Tento den však během startů začal foukat poměrně silný východní vítr a start větroňů s velkým rozpětím se dost komplikoval. Nakonec situaci pomohly pomocné motory některých strojů a hlavně pak vlečný letoun wilga místních parašutistů, který svou akcelerací situaci vyřešil. Ve vzduchu už pak bylo vše bez potíží a soutěžící se vydali na trať, ze které se začali vracet chvíli po třetí hodině odpolední. Až na pár výjimek všichni soutěžící trať úspěšně obletěli. Nebylo žádné přistání do pole, a tak jsme se poměrně brzy sešli na kartágu, na závěrečném večírku, kde již v kotli bublal, jak se pak ukázalo, výborný guláš.
V neděli dopoledne jsme pak po rozdání medailí a vyhlášení výsledků letošní ročník ukončili. S ohledem na disciplíny to byl nejpovedenější Jarní pohár Jeseníků. Odlétaly se velmi hodnotné soutěžní úlohy, a to: 1x600km, 3x500km, 1x400km, 2x350km, 1x300km.

Celkové pořadí na prvních třech místech dopadlo takto:

klub
1. Michal Lešinger 4336 b. Aeroklub Mor. Třebová
2. Petr Vodička 4152 b. Aeroklub Jaroměř
3. Radek Hýbl 3822 b. Aeroklub Šumperk
kombi
1. Daneš Grula 4522 b. Aeroklub Medlánky
2. František Vančura 3862 b. Aeroklub Hranice
3. Marek Blaťák 3824 b. Aeroklub Šumperk

autor: Jan Vlček
www.jpj-sumperk.cz

Abychom mohli naši stránku přizpůsobit představám našich návštěvníků, používáme soubory cookie.