Stejnojmennou anketu uspořádala v roce 1922 redakce časopisu „Letectví”. V čem se představy tehdejších leteckých odborníků shodují s dnešní realitou? To se dozvíte v následujícím příspěvku.
Karel Merta
Člen dozorčího výboru Českoslovenkého Aero-klubu
Řada příkladů z historie techniky učí, že není radno příliš sebevědomě předpovídati, co bude v budoucnosti. A předpovídat, jak bude vypadati letadlo budoucnosti bylo by počinem tím bláhovějším.
Otázka dala by se zodpověděti nejspíše oklikou asi v tom smyslu, jak se bude lišiti letadlo budoucnosti od letadla dnešního. A tu dá se očekávati, že vývoj letecké techniky přinese letadla rychlejší dnešních, letadla nesoucí více užitečné váhy než dnes, letadla bezpečnější a ekonomičtější. Vyvinou se letadla úplně specialisovaná pro nejrůznější účely. Letadla budoucnosti budou míti asi jiný motor, jiná křídla, jiný princip. Jaký? Kdyby to někdo věděl, pak by se letadla dneška asi nestavěla a otázka by mohla začíti znovu. Škoda, že nedají se leckteré ty křivky v leteckých diagramech jen tak beze všeho extrapovati.
Láká mne to zaprorokovati si při této příležitosti o tom, jak budou vypadati v nejbližší budoucnosti našeho československá letadla. Proroctví nebudiž však bráno příliš vážně!
Pro naše letadla budeme míti především co nejdříve velmi dobrý motor asi v pěti stupních výkonnosti. Bude míti dokonalý výškový splynovač, spotřeba 190 g/hod., vážiti bude asi 800 g na 1 HP, nebude příliš složitý a vydrží aspoň 1000 hodin. Bude montován také do rychlých automobilů a následkem toho stavěn ve větších sériích a tím také lacinější.
Z dohody našich leteckých továren vytvořeno bude několik jednotných typů letadel, jež budou prací v aerodynamické laboratoři rok od roku zdokonalovány. Letadla tato stavěna budou u nás i pro několik států cizích a sportovní jich typ bude kupován zámožnými lidmi místo třetího automobilu.
Dnes třicetiletí lidé se toho, doufám, dočkají.
LETECTVÍ / roč. 1922 / č. 2/ str.23