
Narodil se ve Vsetíně, kde absolvoval 5 obecných tříd, 4 třídy měšťanské školy. Potom se začal učit elektrotechnikem u firmy Josef Sousedík ve Vsetíně a zároveň navštěvoval odbornou pokračovací školu (3 roky). V roce 1932 si podal přihlášku do Školy leteckého dorostu v Prostějově, úspěšně zvládl přijímací testy a byl přijat do leteckého výcviku. V roce 1934 nastoupil k vykonání vojenské prezenční služby k 9. letce Leteckého pluku 3 v Piešťanech. V roce 1936 byl přemístěn k 39. letce jako délesloužící poddůstojník (pilot).
Po rozpadu ČSR a obsazením republiky německou armádou se rozhodl odejít do zahraničního odboje. Hranice protektorátu překročil 17. července 1939 na Bílém Kříži. 25. července byl prezentován na čs. konzulátu v Krakově. 29. července byl přemístěn do tábora Malé Bronovice (na předměstí Krakova), kdy se formovala čs. zahraniční vojenská jednotka.
Na začátku roku 1941 byl zařazen do transportu do Velké Británie. 12. července 1941 přistál ve skotském přístavu Glasgow a byl ihned přemístěn do čs. depotu (náhradní vojenské jednotce) ve Wilmslow a 25. července přijat RAF VR (Dobrovolnická záloha britského Královského letectva). 27. září 1941 byl odeslán do 9. SFTS (pokračovací letecká škola) v Hullavingtonu, kde absolvoval přeškolení na britskou leteckou techniku a 16. prosince do 61. OTU (operačně výcviková jednotka) v Rednal. 3. března 1942 byl jako operační stíhací pilot zařazen k 313. čs. stíhací peruti v Hornchurch. U jednotky sloužil až do 15. května 1943, kdy byl přemístěn jako letecký instruktor k 61. OTU v Rednal. 7. listopadu 1943 byl zařazen k 312. čs. stíhací peruti v Ybsley. 19. března 1944 byl povýšen do britské důstojnické hodnosti Pilot Officer a 30. dubna odeslán k 84. Group (letecká skupina) – Support Unit (podpůrná jednotka). 3. července 1944 se vrátil k operační činnosti – byl zařazen opět k 313. čs. stíhací peruti v Tangmere. U jednotky sloužil až do konce války, celkem odlétal 308,25 operačních hodin. 1. června 1945 byl povýšen do hodnosti poručíka letectva v záloze (válku ukončil v britské hodnosti Flying Officer).
13. srpna 1945 se vrátil do Československa, když přiletěl s čs. stíhacím wingem do Prahy.
Jako jeden ze svých projektů k uctění památky našich letců v RAF rozjel Jan Goláň akci odhalení pamětní desky plk. Františku Vavřínkovi na Vsetíně – (pamětní deska + lavička a informativní cedule k letcům z Valašska a o české účasti v RAF všeobecně). Jedná se o participativní rozpočet, kdy město dá 1 milion Kč na několik vítězných návrhů v tomto hlasování a následně projekty samo zrealizuje:
Návrhy k hlasování:
https://participace.
Odkaz na hlasování:
https://www.mobilnirozhlas.cz/
Připomenuté významné vsetínské osobnosti Františka Vavřínka, který byl prvorepublikový stíhací pilot bojující v britském letectvu RAF. Létal ve svazku 312. a především 313. čs. stíhací perutě a odlétal téměř dva operační 200hodinové turnusy. Patří mezi nejvýznamnější piloty z celého Valašska, který doposud nemá ve Vsetíně jedinou vzpomínku. Jednalo by se o vybudování pamětního místa, které by tuto významnou vsetínskou osobnost druhého zahraničního odboje trvale připomínalo, a to blízko místa, kde se Na Kopečku narodil.
Může se hlasovat podle počtu telefonních čísel a může hlasovat i občan mimo Vsetína. Na začátku se zadá telefonní číslo a SMSkou přijde 4číselný kód. Po jeho zadání je možné provést hlasování.