Tři členové týmu Future Vehicles odletěli na německé mistrovství v motorové letecké akrobacii kategorie Advanced a Unlimited a přivezli stříbrnou medaili! Děkujeme za důstojnou reprezentaci České akrobacie!
Letos se koná Mistrovství světa v letecké akrobacii v kategorii Advanced v Las Vegas v Americe. Protože nejsme schopni dát dohromady dost peněz, abychom tam mohli závodit, hledali jsme nějaký alternativní mezinárodní závod. Přímo se nabídlo mistrovství Německa v letecké akrobacii v kategorii Advanced a Unlimited. Toto mistrovství je pořádáno na domovském letišti výrobce akrobatických letadel Extra. Walter Extra převzal i záštitu nad pořádáním této události. Protože podobně jako my to má i spousta dalších týmů a chtěli si vyzkoušet mezinárodní závody, byla zde celá evropská letecká špička. V kategorii Advanced soutěžilo 21 pilotů, mnozí z top 10 z evropského mistrovství. V kategorii Unlimited soutěžilo 10 pilotů.
Česká výprava se skládala z lidí, kteří spolu létají ve skupině Future Vehicles. Petr Jonáš měl v tomto termínu pracovní povinnosti a nezúčastnil se. Ale ostatní vyrazili. Letadly přeletěli Jaromír Čihák a Honza Jílek. Lukáš Pařízek jel po zemi autem a vezl nezbytné vybavení. I když je člověk v kokpitu sám, je letecká akrobacie týmový sport.
Mistrovství Německa v těchto kategoriích mělo poměrně neobvyklé podmínky. Protože se přihlásilo hodně pilotů, nebylo povoleno z hlukových důvodů trénovat nad letištěm. Když se podíváte na mapu letiště Dinslaken EDLD, kde se závod konal, zjistíte, že zde není příliš mnoho orientačních bodů, létá se nad lesem a hranu boxu určuje runway. Je velmi jednoduché se zde ztratit. Body přidělovalo 5 rozhodčích – čtyři rozhodčí německé národnosti doplnil jako hlavní rozhodčí Pierre Varloteaux z Francie.
Mimo soutěž byl představen i nový speciál Extra 330SX, který dostal tu čest předvést Romain Fhal.
Lukáš Pařízek, který létal v nejvyšší Unlimited kategorii poprvé mimo republiku, dostal v povinné sestavě 68%, tedy zhruba stejně jako na mistrovství České republiky. Ale ve druhé sestavě již získal 72%, což ho posunulo na páté místo. V poslední sestavě si trošku vybral smůlu a podařilo se mu vyrobit jedinou nulu celého týmu, což ho v takto těžké konkurenci posunulo na celkové 7. místo. Vzhledem k tomu, že celou noc přejížděl autem a pak si rovnou sedl do letadla v neznámém prostředí, je to obdivuhodný výkon. Honza Jílek, závodící v kategorii Advanced, si z první sestavy přinesl 74%, opět podobně jako v České republice. A další sestavou bylo něco, co už v České republice neznáme, a to sestava povinná. Tuto sestavu nakreslil organizátor a všichni piloti letěli stejnou. Honza se tajné sestavy zhostil parádně. Nicméně se projevilo velmi silné startovní pole, kdy se podařilo evropské špičce zaletět ještě o kousek lépe než jemu. Prvních 5 pilotů obvykle letí jako přes kopírák a rozhodčí těžko hledají chyby. Ve třetí sestavě zalétal opět výborně, což ho posunulo na krásné 10. místo v této těžké konkurenci. Pro nováčka, který začal létat tuto kategorii letos, je to obrovský pokrok a těšíme se na další výsledky.
Když se podíváme do startovní listiny, zjistíme, že i v kategorii Advanced se létá v současné době nejsilnější soutěžní speciál Extra 330SC. Z 21 pilotů pouze osm létá na jiném typu letadla. Jaromír Čihák létá v dvoumístné Extra 300L, která není tak obratná, ale přesto se mu podařilo v povinné-volné sestavě získat 75% hodnocení, ale hlavně mu sedla sestava povinná, nakreslená organizátorem. V té získal druhé místo, kdy nestačil pouze na úřadujícího vicemistra Evropy.