23. FAI mistrovství světa v letecké rally hostila Francie na letišti u burgundského města Macon. Česká výprava, která čítala 6 posádek, které se předvedly v nejlepším světle a přivezly zlato!
Na cestu se vydala čtyřmi letadly a doprovodným vozidlem ve středu 26.7. Pět posádek se dělilo o 3 stroje Cessna C-152, posádka šestá sedlala čtyřmístnou C-172. Již ve středu jsme začali tréninkem navigace po okolí a v tréninku pokračovali po následující čtyři dny, včetně nácviku přistání na přesnost. K tréninku jsme měli k dispozici čtyři navigační etapy z uplynulých soutěží konaných v Maconu v loňském roce a francouzskou specialitu – automapu Michelin, která dokáže při srovnávací navigaci pěkně potrápit i zkušené letce. Jednak neaktuálností mapového podkladu a jednak prostým faktem, že se jedná o automapu a je tedy plná informací užitečných pro motoristy, tedy kde je jaký autokemp či pěkná vyhlídka, kde natankovat nebo kolik km ujedete po které silnici. Informací užitečných pro letce má však poskrovnu. Mnozí členové českých posádek se však měli možnost s tímto druhem mapy seznámit již v minulosti, např. na MS v přesném létání 2022 v městečku Albi v jižní Francii. Na sobotní odpoledne připadl zahajovací ceremoniál s pochodem městem, s hudbou, která nám hrála do kroku, a s patřičnou slávou na městské radnici.
Nedělním briefingem všech posádek začala ostrá soutěž. Připraveny byly 4 etapy a 4 soutěžní dny. V pondělí jsme zahájili etapou na severozápad od letiště, do kopcovitého terénu až k městečku Montceau-les-Mines, kde nám soutěžení organizátoři ozvláštnili bodovaným mezipřistáním. Etapa byla náročná a potrápila mnoho posádek a ukázala se jako nejtěžší etapa soutěže, alespoň dle průměrného bodového zisku soutěžících. Náš tým ihned nasadil laťku vysoko ziskem prvních dvou míst (Jonáš-Velát a Černý-Lengál). Další české posádky obsadily 9., 13. 21. a 23. místo.
V úterý přerušila ranní briefing zdravotní komplikace ředitele soutěže a etapa byla posléze zrušena. Pro ředitele Philippa Mullera vše dobře dopadlo díky včasné pomoci, které se mu dostalo od několika účastníků, včetně našeho Davida Černého.
Ve středu nás čekala etapa na sever a severovýchod od Maconu, tedy terénem podobná etapě pondělní. Nesla se především ve znamení velmi silného větru, který značně komplikoval soutěžní let především posádkám startujícím odpoledne, kdy vítr zesílil. V důsledku silného bočního větru byly odpoledne zrušeny přistání na přesnost. Kvůli větru pak byla lehce kontroverzním rozhodnutím hlavního rozhodčího zrušena i některá časová měření v průběhu etapy, což se pro naši výpravu promítlo nepříznivě do konečného hodnocení etapy. Posádce Jonáš-Velát se podařilo udržet vedení a zvýšit svůj náskok na soupeře, v silném větru se prosadily i posádky Běhounek-Bobek (7.) a Rajdl-Pokorný (10.). Další české posádky obsadily 16., 20. a 30. místo. Obzvláště smolnou se tato etapa ukázala pro posádku Čekan – Havlík, kterou na trati potkala silná přeháňka, kterou museli obletět a neproletěli tak značnou část trati, což znamenalo velkou porci trestných bodů.
Ve čtvrtek se letěla etapa opět s mezipřistáním, tentokrát u městečka Bourg-en-bre, na jihovýchod. Pro nás to znamenalo krásné výhledy na skály u řeky Ain, ale také náročný terén plný vodních ploch, které ve skutečnosti zdaleka neodpovídaly tomu, co říkala mapa. Kdo se spolehnul na přesnost mapy, pohořel. Právě nejasný vztah mezi mapou a rozmístěním rybníčků potrápil posádku Černý-Lengál, které po poslední etapě zůstala hořká pachuť Michelin. V této etapě se dařilo především posádce Adam-Sedláček, která skončila čtvrtá a celkově si zajistila zlato pro nejlepší mladou posádku. Posádka Jonáš-Velát zaletěla konzervativně na jistotu a s využitím náskoku z prvních dvou etap zajistila celkové vítězství a velmi cenné zlato pro českou výpravu, stejně jako trofej za nejlepší vyhledávání objektů. Posádky Běhounek-Bobek a Černý-Lengál udržely skvělé výsledky v přesnosti přistání a získaly tak zlato a stříbro v této kategorii. Co se týče týmových výsledků, Jonáš-Velát a Rajdl-Pokorný skončili na druhém místě za domácími Francouzi.
Dá se říct, že v letošním mistrovství světa v letecké rally dominovali nevídaným způsobem Češi. Ze čtyř sad medailí brali 3 zlaté a jednu stříbrnou. Naopak poprvé v historii nevezou žádnou individuální medaili dosud vždy úspěšní Poláci.
Závěrečný ceremoniál opět proběhl ve slavnostním duchu na městské radnici a v nedaleké restauraci. V jeho průběhu jsme přijímali mnoho vřelých gratulací a slov uznání a příjemná atmosféra potvrdila dobré a přátelské vztahy mezi všemi účastnickými zeměmi. Nakonec, utužování mezinárodních vztahů je jedním z hlavním smyslů těchto leteckých soutěží.
Konečné výsledky českých posádek:
- Petr Jonáš, Marek Velát
- Tomáš Rajdl, Ondřej Pokorný
- Matouš Adam, Štěpán Sedláček
- David Černý, Ivo Lengál
- Lukáš Běhounek, Kryštof Bobek
- Juraj Čekan, Jan Havlík
Týmový výsledek:
- CZE
Přesnost přistání:
- Lukáš Běhounek, Kryštof Bobek
- David Černý, Ivo Lengál
Juniorská kategorie:
- Matouš Adam, Štěpán Sedláček
Nejlepší vyhledávání:
- Petr Jonáš, Marek Velát
O nadstandardním výkonu našich sportovců referuje i FAI na svých oficiálních stránkách:
Odkaz na výsledky:
Komentář Martina Hřivny, mezinárodního rozhodčího:
Z pohledu rozhodčího bylo mistrovství organizačně zvládnuto velmi dobře. Samozřejmě s drobnými chybami v první ostré etapě, ale ty byly velmi rychle odstraněny. Tato skutečnost spolu s využitím výpočetní techniky byla důvodem velmi malého počtu protestů.
Zajímavou věcí, která se začíná prosazovat na takovýchto závodech, je i zobrazení letů jednotlivých závodníků v reálném čase na monitoru. To měli pořadatelé zvládnuté na jedničku, a myslím, že to je jedna z cest, jak více zpopularizovat leteckou navigaci. MH