Jsme mistři světa na MS v bezmotorové akrobacii 2023 Toruň

Ve dnech 26. 7. 2023 až 6.8.2023 se konalo mistrovství světa v bezmotorové akrobacii, tj. v akrobacii na kluzácích. Mistrovství světa se po dvou letech vrátilo do Polska a po pěti letech na letiště, které se nachází na okraji města Toruň. Česká reprezentace na tyto závody odjížděla s jasným cílem navázat na úspěch z roku 2022.

Náš šestičlenný Advanced tým, ve složení Tomáš Michálek, Marek Veselý, Jan Adam, Adam Pilc, Adam Klenka, Vilém Říha a trenér Miloš Ramert, vyrazil do Polska s předstihem již 22. července. Akrobaté chtěli mít jistotu toho, že si stihnout odletět více tréninkových letů a lépe se tak seznámí s letištěm a jeho okolím. To se povedlo a piloti plně využili následující tři dny, během kterých si každý z týmu stihl odlétat tři tréninkové sestavy a navyknout si na větrné meteorologické podmínky, které jsou pro tuto oblast Polska typické. 26. 7. 2023 se už netrénovalo a všichni účastnící závodů se připravovali na slavnostní zahájení, které proběhlo přímo na letišti v jednom z hangárů.

Prvním soutěžním dnem byl čtvrtek 27.7.2023. Začínalo se jako obvykle takzvanou povinnou – volnou sestavou, kterou si piloti můžou jako jedinou připravit z povinných a volitelných akrobatických figur a trénovat ji po celou dobu sezóny před samotnými závody. Bohužel se hned při letu druhého reprezentanta České republiky, Viléma Říhy, objevil technický problém s aerodynamickými brzdícími klapkami. Konkrétně začalo docházet k nechtěnému vysouvání a vibrování pravé brzdící klapky na v momentech, kdy kluzák letěl na velkých rychlostech anebo byl v manévru na kladném přetížení. To v akrobacii, která je hlavně o přesnosti v létání znamená velký problém, protože dochází k nechtěnému vychýlení kluzáku a k obrovskému navýšení odporu, což vede ke ztrátě rychlosti a výšky. Tento problém byl velkým zklamáním pro všechny členy týmu, a hlavně  každému z pilotů ubral velkou část psychické pohody, která je pro tento sport tak důležitá. Nikdo nedokázal předpovědět, jestli bude tento problém přetrvávat a pokud ano kdy a jak se projeví. Nehledě na to, že vibrace klapky mohly způsobit další poškození konstrukce. Pozitivní zprávou bylo, že i přes technický problém se českému týmu vstup do závodu vydařil na výbornou! Akrobati se ujali vedení v celkovém pořadí družstev a Marek Veselý dokonce vyhrál první program a stal se tak mistrem světa v povinné – volné sestavě pro rok 2023.

Následující den se nelétalo z důvodu špatného počasí. Přesně to náš tým nutně potřeboval pro důkladnější prozkoumání kluzáku a pro odstranění závady. Tým i s trenérem se proto sešel na letišti v hangáru, kde došlo k rozmontování kluzáku. Bylo rozhodnuto o dotažení určitých částí řízení aerodynamických brzd. Do pilotů toto řešení vlilo špetku naděje a klidu. Ale to jen na pár minut, protože se během manipulace s levou polovinou křídla přišlo na další dost zásadní problém. Někdo sabotoval český tým zakázaným způsobem. Flatner, který byl na levém křidélku byl ohnutý na opačnou stranu než po celou dobu sezóny. Z krásného, čistého a symetrického ohnutí bylo jasné, že to není náhoda, která nastala třeba manipulaci s kluzáky v hangáru, ale že si na tom dal někdo záležet. Pro ty kteří neví, co je flatner, tak je to ploška, která slouží jako statické vyvážení křidélek. Piloti flatner sice jednoduše podle fotek a vzpomínek vrátili přibližně do původní polohy, ale v každém členovi týmu to vyvolalo velikou nechuť se dále závodů účastnit, protože nikdo nevěděl, co by mohlo nastat příště a kam by to až mohlo vést. Český tým tuto událost nahlásil organizátorovi soutěže, ale ten  nemohl nic dělat, protože nikdo neměl důkaz o tom, kdo to udělal.

V sobotu 29.7.2023 se začalo s létáním druhého soutěžního programu. Jako první letěl Tomáš Michálek. Během jeho letu byli všichni v pozoru, protože každého zajímalo, jestli byl technický problém odstraněn. Bohužel se opět ozval nechtěný zvuk vznikající vibrováním aerodynamické brzdy. Tím bylo jasné, že s tímto kluzákem tým pokračovat nemůže. Naštěstí se na letišti nacházel i druhý český kluzák typu S-1 Swift (OK-2151). Problém byl ten, že nikdo z pilotů českého advanced týmu s tímto kluzákem nikdy neletěl a u těchto kluzáků platí, že co kus to originál. To byla další výzva pro mladé, juniorské piloty. Druhý program se dolétal až následující den. Bohužel do té doby vedoucí Marek Veselý udělal chybu, která ho stála vedení v celkovém pořadí. Nejlépe se druhá sestava povedla Tomáši Michálkovi, Janu Adamovi a Adamu Pilcovi, kteří se v tomto letu umístili na pátém, šestém a sedmém místě.

Následující den 31.7.2023 se začalo s třetím programem, takzvanou tajnou – volnou sestavou. Ta nejlépe vyšla Tomáši Michálkovi a Janu Adamovi, kteří obsadili v tomto programu třetí a čtvrté místo. Následoval Adam Klenka na devátém, Marek Veselý na jedenáctém a Vilém Říha na třicátém místě. Úspěch Tomáše Michálka v této sestavě ho posunul na třetí místo v celkovém pořadí.

Další dny v Polsku byly z důvodu špatného počasí neletové. Český tým toto špatné počasí využil a společně s rakouským týmem uspořádal Česko-Rakouský večer, kde se podával guláš, česneková pomazánka s pečivem a samozřejmě české pivo různých značek.

Když se počasí umoudřilo, tak byl zahájen čtvrtý soutěžní program, kterým byla druhá tajná sestava. Bohužel během letu italského pilota došlo ke kolizi s vlečným letounem, což způsobilo omotání vlečného lana kolem kluzáku a zablokování výškového a směrového kormidla. I přes poměrně vysoký věk, 74 let, italský akrobat rychle a správně vyhodnotil situaci a suverénně opustil svůj kluzák a za použití padáku se nezraněn vrátil zpět na zem. Kluzák byl zničen dopadem na zem. Vlečný letoun bezpečně vyklesal a přistál zpět na letišti, ale po jeho prozkoumání bylo zjištěno, že došlo k poškození konstrukce, které už nedovolí stroji opět vzlétnout. Všichni závodnici se po této nehodě shodli na přerušení soutěžního programu a tím i ukončení celého mistrovství světa.

Do celkového hodnocení se tak sčítaly body pouze ze tří programů. Přes všechny problémy a patálie se české výpravě povedlo splnit stanovené cíle.

Tomáš Michálek zůstal na celkovém třetím místě a odvezl si i bronzovou medaili za tajnou volnou sestavu. V celkovém pořadí Michálka následoval sedmý Jan Adam, osmý Marek Veselý, devátý Adam Pilc, sedmnáctý Vilém Říha a dvacátý čtvrtý Adam Klenka. Umístění čtyř českých pilotů v první desítce zajistilo výhru v soutěži družstev, a tak si nejlepší tři Češi, Tomáš Michálek, Jan Adam a Marek Veselý i s jejich trenérem, odvezli titul Mistrů světa pro rok 2023. K tomu ještě l Marek Veselý titul Mistra světa v povinné – volné sestavě.