S blížící se letní sezonou postupně narůstá poptávka po využívání vzdušného prostoru v odpovědnosti stanoviště APP Praha (TMA Praha a CTA 1 Praha). V letních měsících můžeme očekávat, že bude dosahovat reálné kapacity stanoviště. Pro mnoho pilotů je let na LKPR nejen výcvikovým letem, ale určitou metou a často i jedním z cílů leteckého života. Toto letiště ale není prioritně určeno pro výlety nebo cvičné lety, pro jeho bezproblémovou návštěvu je třeba splnit mnoho podmínek a let důkladně připravit – zejména s ohledem na pracovníky letiště.
Aby byli pracovníci stanoviště APP Praha schopni poskytovat služby bezpečně a efektivně, jsou pro ně důležité co nejpřesnější informace o očekávaném provozu. Proto žádají o spolupráci v následujících oblastech:
- uvádějte do letových plánů skutečně zamýšlenou trať a hladinu letu
- na nestandardní aktivity typu činnost v ad hoc vymezené části vzdušného prostoru nebo bloku hladin podávejte žádosti o nestandardní typy letů podle AIP ČR ENR 1.1.11 (https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/e1-1.pdf)
- v případě jakýchkoliv nejasnosti proveďte před letem telefonickou koordinaci s vedoucím směny na APP Praha na čísle 220 374 548
Omezení VFR výcvikových letů na LKPR
Výcvikové lety na LKPR mohou být omezeny dle VFR-ENR-2 Pravidla pro lety podle viditelnosti – a také jsou. Je potřeba si s předstihem prostudovat platná pravidla a omezení. Podmínky pro provádění výcvikových letů na LKPR lze nalézt v informační příručce: https://aim.rlp.cz/vfrmanual/actual/lkpr_text_cz.html
Výcvikový let na LKPR může být zatížen poplatky ještě ve vzduchu a také být předmětem povolení – GEN 4.3 POPLATKY ZA VÝCVIKOVÉ LETY: https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/g4-3.pdf
Pokud plánujete přistát, je dobré se také seznámit s novým ceníkem pro období 31. 3. 2024 až 29. 3. 2025: https://www.prg.aero/en/charges-and-incentives
VFR-ENR-2 1.6.9 Výcvikové VFR lety
1.6.9.1 Z důvodu hustoty provozu pravidelné a nepravidelné dopravy na letišti Praha/Ruzyně jsou výcvikové VFR lety na letišti Praha/Ruzyně omezeny. Veškeré výcvikové VFR lety musí být koordinovány s APP Praha tel. 220 374 548.
1.6.9.2 Výcviková přiblížení letů VFR mohou být prováděna pouze za VMC s dodržením následujících podmínek:
- V případě dráhy v používání RWY 06 nebo RWY 24 budou výcviková přiblížení povolena pouze na RWY 30. Přílet/odlet výcvikového přiblížení na/z RWY 30 může být proveden pouze po VFR tratích ECHO 2 nebo SIERRA 2.
- V případě dráhy v používání RWY 12 nebo RWY 30 budou výcviková přiblížení povolena pouze na RWY 24. Přílet/odlet výcvikového přiblížení na/z RWY 24 může být proveden pouze po VFR tratích NOVEMBER 2 nebo WHISKY 2.
1.6.9.3 Z důvodů rychlého uvolnění osy RWY a nenarušení dráhového pásu RWY v používání, po přeletu RWY THR nebo po letmém přistání a vzletu točte a stoupejte podle možností na bod TANGO v případě výcvikového přiblížení na RWY 30 nebo na bod ALFA v případě výcvikového přiblížení na RWY 24.
1.6.10 Speciální činnosti za VFR v TMA Praha a CTR Ruzyně
1.6.10.1 Z důvodů hustého letového provozu v TMA Praha a CTR Ruzyně musí být speciální činnosti (foto lety, kontrola pozemních zařízení atd.) prováděné za VFR v TMA Praha nebo CTR Ruzyně před vzletem koordinovány s APP Praha (tel. 220 374 548 nebo tel. 220 374 666).