Slavnostní udílení ocenění osobnostem Čs. letectví v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR

Během slavnostního zasedání 14. schůze podvýboru pro letectví a vesmírný program 17. března 2025 byla předána řada ocenění významným osobnostem našeho letectví a kosmonautiky. Ocenění předávali vedoucí kanceláře Poslanecké sněmovny Mgr. Martin PLÍŠEK, ministr dopravy Mgr. Martin KUPKA, předseda podvýboru poslanec Karel Sládeček, předsedkyně Syndikátu novinářů ČR Mgr. Ivana ŠULÁKOVÁ, prezident LAA Ing. Aleš TRTIL a preziden Aeroklubu České republiky Vlastimil Dvořák. Ceremoniál moderobal poslanec Stanislav Berkovec. Rada pro oceňování osobností pod vedením Ing. Jana VACHKA, která pracuje od roku 2024 v novém složení, navrhovala a vybírala kandidáty napříč všemi leteckými obory. Celkem se sešlo téměř 30 návrhů z nichž Rada vybrala výsledných 10 oceňovaných.

 

 

DIPLOMY – OSOBNOST ČS. LETECTVÍ:

plk.v.v. Ing. Josef BEJDÁK

„Za příkladnou službu státu a za významný přínos bezpečnosti letectví“

Plk. v.v. Ing. Josef Bejdák je statutárním zástupcem ředitele Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a pilotem vrtulníků. Během své kariéry vojenského pilota vycvičil mnoho dalších úspěšných pilotů, zapojil se do vedení 24. základny dopravního letectva a nakonec se stal jejím velitelem. Po ukončení vojenské kariéry pokračuje ve službě státu v rámci Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod, kde zastává pozici statutárního zástupce ředitele. Jím vedená šetření příčin vykazují jasné závěry, nespokojuje se s obecným konstatováním a vždy se snaží dostát zásadě – poučit se z chyb druhých a zabránit tak škodám na zdraví a majetku. Přičinil se o vybudování respektované instituce a kultivaci bezpečnosti v letectví. Jeho základní a zásadní postoje, jako je pravda, čest a odbornost předává i při svém působení na vysokých školách.

 

Ing. Milan BŘÍŠTĚLA

„Za konstrukci a výrobu úspěšných letadel BRISTEL“

Ing. Milan Bříštěla je leteckým konstruktérem, který založil v roce 2009 a dodnes řídí
leteckou továrnu BRM AERO. Spolu se svým synem a jejich týmem vybudoval respektovanou společnost, jež vyváží letadla do celého světa. Ze specializace na výrobu ultralehkých letadel se společnost postupně posunula do segmentu plně certifikovaných letadel a její roční produkce je již několik let trojciferná. Začátkem roku 2025 oslavila BRM AERO dodání 1000 letounů do celého světa. V loňském roce se navíc stala největším dodavatelem letadel na náročném německém trhu. K dnešnímu dni má společnost v nabídce přes 23 modelů letadel, z nichž jsou čtyři plně certifikované. V nadcházejících letech můžeme očekávat další rozšíření portfolia, včetně modelů určených pro přepravu až čtyř osob. Ocenění dostává za vybudování letecké továrny BRM AERO, jejíž výrobky jsou považovány za etalon v segmentu lehkých letadel.

 

Mgr. Jiří DUŠEK, Ph.D.

„Za významný přínos pro popularizaci vědy a rozvoj českých kosmických aktivit“

Jiří Dušek je významnou osobností v oblasti kosmických aktivit a veřejné správy. Svou kariéru zasvětil popularizaci vědy a rozvoji české kosmonautiky a výrazně přispěl ke vzdělávacím a vědeckým projektům. Od roku 2008 působí jako ředitel Hvězdárny a planetária Brno, kde vedl klíčové projekty, jako je Přírodovědné digitárium nebo projekt BRNOsat, který významně přispěl k posílení české přítomnosti v kosmickém průmyslu. V roli hlavního řešitele a investora těchto projektů podpořil inovace, vzdělávání a spolupráci v oblasti vědy a techniky. Od roku 2016 je senátorem Parlamentu České republiky, kde působí jako místopředseda Výboru pro záležitosti Evropské unie. Svým vlivem v legislativní oblasti usiluje o prohloubení evropské spolupráce v kosmickém průmyslu a vědeckých aktivitách. Díky jeho iniciativě byly podpořeny nové výzkumné projekty s důrazem na využití moderních technologií a posílení mezinárodní spolupráce. Osobní hodnoty, jako jsou odbornost, pravda a čest, předává jak v odborných kruzích, tak prostřednictvím veřejných vystoupení a vzdělávacích aktivit. Jeho dlouholeté působení na Hvězdárně a planetáriu Brno dokazuje jeho odhodlání inspirovat nové generace k zájmu o vesmír a vědu.

 

Vlastimil DVOŘÁK

„Za významné zásluhy o popularizaci leteckého sportu“

Stávající prezident Aeroklubu České republiky za svou celoživotní dráhu dokázal, že je srdcařem, jehož srdce patří letectví. Tato výrazná a svým způsobem excentrická osobnost umí otevírat duše a srdce ostatních. Zakladatel Memorial Air Show v Roudnici ukázal, že ve středně velké evropském zemi umíme uspořádat velkolepou show. Svým entuziasmem vedl i Aeroklub České republiky a do pozice prezidenta se mu podařilo vrátit. Je nutné ocenit vrchol jeho kariéry, kdy dokázal dostat opomíjené letectví na obrazovky České televize a již třetí ročník vyhlašování Leteckého sportovce roku má důstojné působiště.

 

Miloš HRUBÝ

„Za celoživotní přínos čs. balónovému létání“

Miloš HRUBÝ je jedním ze zakladatelů balónového létání v Československu. Baloning se stal jeho koníčkem, profesí a celoživotní náplní. Dokázal kolem sebe vytvořit komunitu, které poctivě slouží celé půlstoletí. V roce 1966 se stal členem prestižního Balon klubu Praha. Nadchl se záhy pro vše,co souviselo s tehdy výhradně plynovým balónováním. Vzhledem ke své zručnosti se aktivně zúčastnil výroby prvního poválečného českého plynového balónu Praga 68 podle polské dokumentace. Největší zkušenosti nasbíral v týmu s pilotem Vratislavem Hlavatým, který také stál u jeho pilotních začátků. Pilotem se stal v roce 1988. Doposud má v pilotním deníku přes 1500 hodin se 2000 přistáními. Jako jedním z mála našich pilotů, který se věnuje paravýsadkům z balónu. Za posledních 27 let vysadil tisíce parašutistů, především v Itálii. Je účastníkem mnoha balónových soutěží a byl jako pilot i jako člen v posádkách na mistrovstvích světa i Evropy. Sám je pořadatelem řady soutěží a fiest pro rekreační létání v Česku. Celou čtvrtinu času ve vzduchu tráví jako instruktor výcviku nových pilotů. Posléze je každoročně přezkušuje jako leteckým úřadem pověřený examinátor. Společnost, kterou založil a vlastní, servisuje desítky balónů všech světových značek a výrobců ročně. Jeho péčí a údržbou procházejí nejen mnohé naše, ale také množství zahraničních balónů.

 

Jiří LENÍK

„Za průkopnické stavby a rekonstrukce historických kluzáků“

Jiří Leník se narodil v roce 1947 a vystudoval střední průmyslovou školu se strojním zaměřením. Je dlouholetým členem Aeroklubu Raná u Loun a významným stavitelem historických kluzáků. Od roku 1969 létá na větroních. Později přidal i motorové větroně a ultralehká letadla. Od sedmdesátých let se věnoval generálním opravám větroně typu Orlík na letišti Raná. Během své kariéry úzce spolupracoval s leteckým truhlářem a získal tak hluboké znalosti veškerých technologií spojených s opravami a stavbou letounů. Absolvoval nespočet letů na různých typech větroňů. Celý svůj život zasvětil letectví, zejména konstrukci, stavbě, opravám a pilotování kluzáků, které jsou často věrnými replikami původních typů ze dvacátých a třicátých let minulého století. Jedním z jeho světově známých projektů je replika kluzáku Hol’s der Teufel, původně vyráběného firmou Alexander Schleicher v roce 1927. Tento letuschopný kluzák je jediný svého typu na světě. Mezi další významné projekty Jiřího Leníka patří novostavba a konstrukce dvoumístného kluzáku EL-2M-LS Šedý Vlk z roku 1933, jehož konstruktérem byl Ing. Ludvík Elsnic, a stavba kluzáku Z-24 Krajánek, který byl vrácen zpět do Národního technického muzea v Praze. Jiří Leník je držitelem českého rekordu za nejvyšší převýšení dosažené kluzákem taženým osobním automobilem a získal několik ocenění od Vintage Glider Clubu. Díky svým projektům a celoživotní vášni pro historická letadla je Jiří Leník v tomto oboru uznávanou autoritou jak v České republice, tak i na mezinárodní úrovni.

 

Dr. Stanislav POSPÍŠIL, DrSC.

Za vynikající vědeckou práci v oblasti detektorových technologií a za jejich aplikaci ve vesmíru“

Stanislav Pospíšil je uznávaným odborníkem v oblasti fyziky mikrosvěta a kosmických aplikací. Po celou kariéru usiloval o přenos inovativních technologií z vědy do praxe a jejich využití pro pokročilé kosmické projekty. V roce 2002 inicioval vznik Ústavu technické a experimentální fyziky při ČVUT v Praze. Tento ústav pod jeho vedením přispěl k vývoji průlomových detektorových technologií a jejich aplikaci ve vesmíru. Zasloužil se o rozvoj technologie pixelových detektorů, které nacházejí uplatnění v oblastech jako kosmonautika, medicína nebo vědecké zobrazování. Pod jeho vedením byla uzavřena licenční smlouva mezi ÚTEF a společností ADVACAM, která je nyní světovým lídrem v dodávkách těchto technologií pro mezinárodní kosmické projekty včetně využití na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Hrál klíčovou roli v projektech Medipix/Timepix a ve vedení projektů financovaných Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Evropskou unií, včetně řešení pro monitorování radiace ve vesmíru a výzkum měsíčního povrchu. Za zásluhy v oblasti kosmického výzkumu a technologického rozvoje obdržel prestižní ocenění Glenn F. Knoll Radiation Instrumentation Outstanding Achievement Award od IEEE Nuclear and Plasma Science Society v roce 2020. Inspiroval celou generaci vědců, inženýrů a studentů nejen v České republice, ale i v zahraničí. Jeho hodnoty – odbornost, inovace a mezinárodní spolupráce – nadále formují vědeckou komunitu i budoucí kosmické projekty.

 

Ing. Richard SANTUS

„Za unikátní dálkový přelet s letadlem AERO Ae-145 z Austrálie do Podhořan“

Uskutečnil unikátní dálkový přelet historickým letounem Aero Ae-145 z Austrálie do Podhořan. Celková uletěná vzdálenost (ortodromická) činila 19 066 km za 89 hodin a 12 minut letového času. Cesta trvala 58 dní, z toho letových 17. Let významně protáhly nepředvídané legislativní a byrokratické překážky. Dosažené výkony jsou mimořádné. Pro srovnání: piloti Keith a Peter Virtue se stejným letadlem (ale v opačném směru) stejnou trasu zvládli v roce 1961 za 99 hodin 25 minut. Dvoumotorové letadlo Aero Ae-145 (výrobní číslo 20-001 z roku 1960) prokázalo mimořádnou spolehlivost. Několik zajímavostí: Nejdelší úsek bez mezipřistání z Karáčí do Dubaje v délce 1250 km uletěl Ing. Santus za 5 hod. 33 min. Největší horko – Birdsville 43º Celsia. Největší mráz (v kabině) minus16º C nad Kahirou ve výšce 3660 m. Největší frustrace: domácí vězení v Indii. Poslední etapa: „pouhých“ 5395 km. Ing. Santus dosáhl mimořádného sportovního výkonu a přispěl tak k dobrému jménu čs. sportovního letectví a čs. leteckého průmyslu minulých let.

 

Ing. Jiří TLUSTÝ

„Za celoživotní přínos létání, propagaci leteckého sportu a rozvoje čs. leteckého průmyslu“

Sportovec, majitel firmy TL-utralight, mořeplavec, dobrodruh a pilot „od pána boha“. Již před listopadem 1989 začínal se stavbou rogal. Dnes je majitelem firmy TL-utralight, která již vyrobila přes tři tisíce ultralehkých letadel velkého množství typů. Jiří Tlustý je inspektorem provozu UL letounů Letecké amatérské asociace ČR. Za dobu inspektorské činnosti úspěšně přezkoušel již přes 660 uchazečů o pilotní průkaz. Mezi piloty jsou tací, co musí tomuto umění obětovat větší čas a úsilí, aby dokázali splnit náročné požadavky pro řízení letadla, a pak jsou také tací, o kterých se říká, že létají jak, kdyby se s kniplem v ruce narodili. Jiří Tlustý patří rozhodně do té druhé skupiny pilotů. Jeho umění dokládá nejen vysoký počet nalétaných hodin, ale i výborným umístěním na FAI mistrovstvích světa a Evropy, kterých se v minulosti zúčastnil. Jeho přínos v oblasti letectví je nesmazatelný. Letadla, která vyrábí na špičkové světové úrovni, najdete na letištích po celém světě, kde dělají dobré jméno nejen svému výrobci, ale také České republice.

 

Gustav VRBACKÝ

„Za celoživotní přínos létání a za propagaci leteckého sportu”

Gustav Vrbacký se narodil 19. 8. 1933 a od ranného mládí aktivně působí na letišti v Brně Medlánkách kde se dodnes podílí na jeho zvelebování a aktivně létá I přesto, že se mu blíží úctyhodných devadesátdva let. Na konci května 1950 se přihlásil do základního výcviku do zdejší Zemské plachtařské školy. Ultralehká letadla ho zlákala hned koncem 80. let, protože, jak sám říká, měl konečně možnost postavit si vlastní letadlo. V LAA ČR dosáhl kvalifikace inspektora, a tak se pro 238 pilotů stal tím důležitým člověkem, který provedl jejich přezkoušení při vydání pilotního průkazu. Konference LAA ČR v roce 2024 udělila Gustavu Vrbackému titul Čestného člena LAA ČR. Za celoživotní přínos létání a propagaci leteckého sportu a za 75 let prožitých s kniplem v ruce a za 238 pilotů, kterým byl examinátorem, ho na ocenění nominuje Letecká amatérská asociace ČR.

 

 

KOLEKTIVY – ČESTNÁ UZNÁNÍ:

Firma GALAXY GRS, s.r.o., Liberec

„Za mimořádné výsledky ve vývoji a výrobě balistických záchranných systémů pro malá a sportovní letadla”

Firma GALAXY GRS – Liberec je historicky první a největší evropský výrobce balistických záchranných systémů zaměřených na kategorie Ultralight, LSA, bezpilotní letadla a Experimental, pro rychlosti až do 400 km/h. V roce 2023, na základě podání několika světových patentů, rozšířila svůj program pro záchranné systémy pro multicoptery, drony, gyra a vrtulníky do 750 Kg. Firma exportuje 90% svých výrobků do všech kontinentů v různých modifikacích a způsobech užití. Díky své čtyřicetileté tradici, od r.1984, je systém GRS stále inovován a vylepšován. Podle posledních světových statistik dochází k osmdesáti procentům leteckých nehod v malých výškách a při nízkých, převážně pádových, rychlostech a výrobky společnosti Galaxy GRS dokážou tyto krizové situace řešit. Galaxy GRS spolupracuje s většinou našich výrobců a také s předními evropskými i zámořskými výrobci malých letadel. O užitečnosti a účinnosti systému GRS svědčí i to, že až dosud zachránil téměř 130 životů. Na ocenění byla firma GALAXY GRS navržena za mimořádné výsledky ve vývoji a výrobě balistických záchranných systémů pro malá a sportovní letadla a za propagaci čs. leteckého průmyslu v zahraničí.

 

KLUB LETECKÝCH NOVINÁŘŮ ČR při Syndikátu novinářů ČR

„Za obnovu a renovaci hrobu první české pilotky paní Boženy LAGLEROVÉ”

Klub leteckých novinářů nezapomíná na ty, kteří zde byli před námi a klestili cestu pro následovníky. Operní pěvkyně Božena Laglerová byla první pilotkou v českých zemích, Rakousku Uhersku a teprve 19. na celém světě. Její zanedbaný a opuštěný hrob se Klub leteckých novinářů rozhodl renovovat a vlastními nemalými náklady renovaci dokončil. I tento skutek pomohl k opětovnému připomenutí této výjimečné ženy, která je inspirací pro další pilotky. Obnova hrobu byla nejen náročná finančně, ale i v ostatních ohledech a proto je více než nutné tento altruistický čin ocenit.

 

NADACE METODĚJE VLACHA

„Za stavbu letuschopné repliky historického letounu Sopwith Triplane”

Novostavba repliky historického letoun Sopwith Triplane dle původní dokumentace a s původním hvězdicovým motorem je událost, která rozbouřila emoce v celé letecké komunitě u nás i v zahraničí. Ing. Handlík a jeho tým trpělivou prací přivedli na svět teprve druhý létající letoun tohoto typu v celém světě. V době, kdy řemeslný um je postupně nahrazován robotickou technikou je takový počin skvělou inspirací hodnou následování a hlavně inspirací pro nejednu duši mladého leteckého nadšence. Stavbu draku v délce 3500 hodin provedl Ing. Petr Tax se svými kolegy Ing. Jiřím Krajčou a Petrem Opělou a v leteckém muzeu Metoděje Vlacha na něm dále odpracoval přes 800 hodin Ing. Petr Handlík, který provedl barevné nátěry, montáž originálních leteckých přístrojů a repasi a montáž historického leteckého motoru, který pro projekt zapůjčil. Na stavbě se postupně podílelo přes 10 dalších specialistů.

 

OSOBNOSTI ROKU LAA ČR A AEČR

 

Ivo LENGÁL

„Za dlouhodobý přínos sportovnímu létání a za popularizaci leteckého sportu“

Ivo Lengál je bývalým řídícím letového provozu v Brně. Nyní pracuje v Řízení letového provozu ČR, s.p. jako metodický pracovník. Létá od roku 1987, soutěžně se věnuje navigačnímu létání jak UL, tak Přesnému létání a Letecké rally (General Aviation). Je soutěžním navigačním pilotem s řadou medailí z FAI mistrovství světa a mistrovství Evropy. Je mistrem světa v kategorii RAL 1 (jednomístné ultralehké letouny) z MS 2016 ve Velké Británii. Je také instruktorem na ultralehkých letounech a věnuje se letecké akrobacii na motorových letounech (GA). Ve svazu UL LAA ČR se zasloužil o nastartování programu podpory mladých talentů soutěžních pilotů a navigátorů. Vedl program mladých talentů prvních 5 let a pak se podílel na jeho pokračování jako poradce a instruktor. Programem podpory mladých talentů za prvních 5 let prošlo 14 pilotů a 8 navigátorů, ze kterých vzešli 4 mistři světa. Je pravidelným organizátorem soutěží v rámci Navigačního poháru Petra Tučka v ultralehkém létání a byl i hlavním organizátorem FAI mistrovství světa v ultralehkém létání. Nominován je jako sportovec za Leteckou amatérskou asociaci ČR za dlouhodobý přínos sportovnímu létání, organizaci soutěží, popularizaci leteckého sportu, založení programu talentované mládeže v ultralehkém létání a za titul mistra světa a řadu medailí z FAI mistrovství světa a Evropy.

 

Miloš Ramert

„Za úspěšnou výchovu a vedení akrobatické mládeže a mistrů světa“

Miloš Ramert (19.04.1963) je 45 let členem Aeroklubu ČR, pilot, instruktor a dlouholetý trenér státní reprezentace v letecké akrobacii bezmotorových letadel a bývalý reprezentant ČR v letecké akrobacii. Díky jeho nesmírnému úsilí a mimořádným trenérským schopnostem stál jeho tým mnohokrát na stupních vítězů na mistrovstvích Evropy a Světa. Díky jeho práci na těchto soutěžích mnohokrát zavlála česká vlajka a zazněla česká hymna. Jeho svěřenci získali na MS již poněkolikáté zlaté medaile a dokonce vychoval nejmladšího mistra světa v letecké akrobacii v historii světového letectví. Jeho svěřenec – Oliver Adamy, se stal mistrem světa ve svých 17 letech. Kromě uvedených aktivit je Miloš Ramert majitelem letecké a akrobatické školy na letišti Benešov a velice úspěšně vede středisko talentované mládeže, kde se stará o talenty v letecké akrobacii. Miloš Ramert je profesionálním plachtařským instruktorem v ČR (38 let plachtařský instruktor a 31 let instruktor bezmotorové akrobacie), 22 let pilotem v akrobatické reprezentaci ČR, 26 let trenérem bezmotorové akrobacie v Aeroklubu ČR a 10 let trenérem juniorů – reprezentačního družstva ČR. Poslední tři roky je trenérem trojnásobných mistrů světa v akrobacii na kluzácích a působí také jako zalétávací pilot pro kluzáky a motorové kluzáky a jako examinátor. Bez nadsázky lze prohlásit, že bez Miloše Ramerta by nebyla česká bezmotorová akrobacie tam kde je.

 

 

PŘEDÁVÁNÍ DIPLOMŮ FAI:

Jiří PRUŠA

„Diplom Ann WELCH“
Za svůj výkon v ultralehkém letu na vzdálenost, kdy v uzavřeném okruhu bez přistání vytvořil 19. srpna 2023 světový rekord s ultralehkém letounem Shark 600 i třídy RAL2T, kdy uletěl 1912,12 kilometrů za 10 hodin a minut.

Diplom Ann Welch byl založen FAI v roce 2006 na návrh komise FAI Microlight Commission (CIMA). Ann Welch, po mnoho let viceprezidentka FAI a redaktorka bulletinu FAI, hrála vedoucí roli ve vývoji nejen V ultralehkém letectví, ale také bezmotorového létání a závěsného létání. Podílela se na vytvoření FAI Microlight Commission (CIMA) a formulování sportovního kodexu pro ultralehké létání. Tento diplom může být každý rok udělen pilotovi nebo posádce ultralehkého letadla, který podle názoru CIMA provedl nejzáslužnější let, který vyústil v nárok na světový rekord v schválený v daném roce. A to byl právě rekordní let, v délce 1912,12 km, za který Jiří Pruša dostává diplom FAI.

 

Aeroklub Jeseník a Aeroklub Krnov

„Diplom FAI Group Diploma of Honour“
Za významný přínos evropské plachtařské komunitě, výchovu nové generace pilotů, podporu jejich výkonů při respektování Sportovního řádu FAI a prodloužení plachtařské sezóny v ČR i mimo termické části roku.

Aerokluby Jeseník a Krnov jsou mnoho let tahouny velmi specifického typu bezmotorového létání – létání v dlouhé vlně. Sportovci zde díky proudění za horskou překážkou, kterou v tomto případě představují masivy Jeseníků a Krkonoš dosahují nejen vysokých výšek a také plánují dlouhé tratě přes 1000 km. Vzhledem k tomu, že se pohybují ve výšce 3-7 km za teplot i pod 30 stupňů po nulou, musí mít pro takovou činnost nejen specifický výcvik, ale hlavně kuráž. Díky společnému úsilí a spolupráci s Polskem se v ČR podařilo vytvořit unikátní prostor, kam jezdí piloti ze spádové oblasti Evropy plnit diamantové podmínky.

 

Alena NETUŠILOVÁ

„IGC Champion Pilot of the Year“
Za její vynikající výkon v bezmotorovém létání, vítězství ve třídě 18 metrů na Mistrovství světa FAI žen v bezmotorovém létání v roce 2023 ve španělské Sorii, kde velkou měrou přispěla i k vítězství české ženské reprezentace. Alena Netušilová je dlouholetá reprezentantka ČR v plachtění. Na svém kontě má spoustu úspěchů, včetně titulů Mistryně světa v plachtění. Poslední získala v roce 2023 a po vyhodnocení všech dalších mistrovství se ukázalo, že toto vítězství bylo něčím výjimečné. Ocenění IGC Champion Pilot of the Year je každoročně předáno sportovci, který porazil své soupeře s největším náskokem – a to se povedlo právě Aleně Netušilové.

 

Martin HŘIVNA

„Diplom Charlese Lindberga“
Za svůj významný přínos všeobecnému letectví, kdy v průběhu několika desetiletí zastával různé pozice hlavně jako hlavní výpočtář a byl autorem počítačových programů pro soutěže v přesném létání a letecké rally.
Diplom Charlese Lindberga byl založen FAI v roce 1983 na návrh Komise FAI pro všeobecné letectví. Může být každoročně udělen na základě návrhu této komise: jednotlivcům, kteří po dobu nejméně deseti let významně přispěli k rozvoji a úspěchu všeobecného letectví, ať už v oblasti leteckého sportu, dopravy nebo činnosti mezinárodních organizací zabývajících se všeobecným letectvím; nebo jako uznání technických průlomů v oblasti všeobecného letectví s cílem podpořit obecný pokrok a stimulovat výzkum a vývoj nových konceptů a vybavení, které přispívají k provozní efektivitě a bezpečnosti letu. Každý rok smí být udělen pouze jeden diplom.

 

Antonín TEICHMANN

„Diplom Paula Tissandiera“
Za jeho oddanost plachtění díky jeho výjimečným výkonům a jeho přínosu k výchově mládeže.
Diplom Paula Tissandiera se uděluje od r. 1952 a je nazván po panu Paulu Tissandierovi, který byl generálním tajemníkemi FAI od r. 1919 do r. 1945. Uděluje se těm, kteří přispěli významným způsobem k rozvoji letectví, zvláště sportovnímu, svými aktivitami, prací, výkonností, iniciativou nebo jinak. Nominaci předkládají řádní nebo přidružení členové FAI. Pan Antonín Teichmann byl na tento diplom nominován za jeho angažovanost a vytrvalost, se kterou již mnoho let organizuje závod dříve běžných, dnes však již historických kluzáků Hronovské orlíkovské přeháňky. Cvičí a motivuje staré i mladé piloty k lepším výkonům a pomáhá propagovat plachtění nejen jako sport, ale jako naše historické a kulturní dědictví.